تحلیل اقتصادی چیست؟

تحلیل اقتصادی چیست؟

برگرفته از مقاله ای در سایت: موسسه آموزش عالی علوم و فنون تهران

تجزیه و تحلیل اقتصادی به ارزیابی هزینه ها و منافع برای بررسی قابلیت اجرای پروژه، فرصت سرمایه گذاری، رویداد یا هر موضوع دیگری مرتبط با کسب و کار اشاره دارد. به عبارت دیگر، شامل شناسایی، ارزیابی و مقایسه هزینه ها و منافع می باشد. علاوه بر این، بسیاری از مفاهیم مهم دیگر نیز در تحلیل اقتصادی دخیل هستند.

 

مدیریت کسب و کار

 

مفهوم تجزیه و تحلیل اقتصادی

فرآیند تجزیه و تحلیل به استفاده بهینه از منابع کمک می کند و یک عنصر مهم در فرآیند تصمیم گیری است. به عنوان مثال، تحلیل اقتصاد خرد تلاشی را برای توصیف نحوه عملکرد افراد و سازمان ها در یک اقتصاد خاص انجام میدهد. تجزیه و تحلیل اقتصاد کلان بر تولید ناخالص داخلی، بیکاری و تورم تمرکز می کند و تحلیل اقتصادی تکنو (TEA) شامل مطالعه عملکرد اقتصادی یک فرآیند صنعتی می باشد.

تحلیل اقتصادی «ارزیابی سناریوی هزینه – فایده یک پروژه، رویداد یا اقدام» را تعریف می کند. این به سازمان ها کمک می کند تا مفهوم هزینه فرصت را درک کنند. ابزارهای مختلفی برای این کار وجود دارد که اقتصاد دانان و صاحبان مشاغل از آنها برای تشخیص مناسب بودن یک طرح یا پیشنهاد استفاده می کنند.

کسب‌ و کارها، هر پروژه یا فعالیت مالی را تنها پس از اعمال تحلیل اقتصادی برای محدود کردن خطرات احتمالی دنبال می‌کنند. متغیرهای اقتصادی، شیب ها، بهینه سازی و برنامه ریزی خطی برخی از این ابزارها یا مفاهیم هستند. تجزیه و تحلیل اقتصادی همچنین به توضیح رشد اقتصادی یک کشور و نحوه فعالیت و تأسیس یک تجارت در داخل آن کمک مینماید.

ابزارهای تحلیل اقتصادی

ابزار مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل، در درجه اول فرمول ها و تکنیک های آمار و ریاضیات هستند. علاوه بر این، فرآیند تحلیل اقتصادی شامل ابزارهای مختلفی می باشد و بر فرضیات بسیاری مبتنی است.

متغیر های اقتصادی: رایج‌ ترین ابزار در تحلیل اقتصادی است. متغیرها نتیجه فرآیند را استخراج می‌کنند. به طور کلی از چهار نوع متغیر استفاده می‌شود: متغیرهای وابسته، مستقل، درون‌زا و برون‌زا. مقدار این متغیرها اطلاعات مهمی را به مدیریت کسب و کار می دهد. به عنوان مثال می توان به تولید ناخالص داخلی، تورم، رشد اقتصادی، نرخ بهره و غیره اشاره کرد.

شیب: شیب های خطی و نمودارها ابزارهای تحلیل دیگری هستند که بروز تغییر در متغیرهای وابسته را، در صورت ایجاد تغییر در متغیرهای مستقل نشان می دهند. شیب خط، تغییر را به تصویر می‌ کشد و بر اساس تأثیر مشترک متغیرهای وابسته و مستقل تهیه می شود.

بهینه سازی: برای تصمیم گیری های مدیریتی استفاده می شود و به تعریف سطوح تولید، هزینه های خروجی و راه های به حداکثر رساندن سود کمک می کند. این کار با مطالعه تغییر در متغیر وابسته و در نظر گرفتن سوابق و روندهایی که می توان مجدداً برای پیش بینی چرخش های آینده بازار استفاده کرد، انجام می شود.

برنامه نویسی خطی: کاربرد برنامه ریزی خطی می تواند راه حل های عددی برای مسائل مختلف کسب و کار ارائه دهد. برنامه نویسی خطی یا برنامه بهینه سازی، به یافتن بهترین راه حل از بین همه راه حل های امکان پذیر کمک می کند.

 

ابزارهای تحلیل اقتصادی پروژه ها

 

بیایید برای درک بهتر مفهوم مقایسه هزینه و سود به دو مثال نگاه کنیم:

مثال اول:

پُل کارخانه کوچکی دارد که محصولات بطری خاص تولید می کند. در حال حاضر ۲۰ کارگر دارد و روزانه ۳۰۰۰ محصول بطری را تحویل می دهد. پُل قصد دارد از تجهیزات و ماشین آلات سنگین استفاده و کل فرآیند را اتوماتیک کند. اما اگر این کار را انجام دهد، به دلیل خرید ماشین آلات و هزینه های نصب سیستم اتوماسیون، مبلغ ثابتی برای او هزینه خواهد داشت.

با این حال، گام جدید باعث افزایش بازده تولید و کاهش هزینه های متغیر نیروی کار می شود. ارزیابی هزینه و فایده مرتبط با فرآیندهای خودکار و دستی نشان می دهد که اتوماسیون بهتر است.

مثال دوم:

رودی یک شرکت ساختمانی را اداره می کند. او قصد دارد در زمینی که سال ها پیش خریده، یک مجتمع تجاری بسازد. اما قبل از شروع پروژه، تحلیل اقتصادی را برای درک مجاورت و سناریوی هزینه فایده مربوط به پروژه اعمال می کند.

این تجزیه و تحلیل به رودی کمک می کند تا دریابد که زمین نزدیک دریاچه است، بنابراین ترکیب زمین جامد نیست و خاک اطراف عمدتاً مرطوب است. این نه تنها یک وضعیت مشکل ساز برای ساخت و ساز است، بلکه ممکن است مشکلات زیادی را پس از ساخت به همراه داشته باشد و ممکن است یک تهدید بالقوه برای ساختمان وجود داشته باشد. همچنین ممکن است به جان و دارایی افرادی که مغازه خریداری میکنند آسیب برساند. در عین حال ممکن است مردم اطراف زمین نسبت به ساخت و ساز اعتراض کنند و با مشکلات قانونی زیادی مواجه شوند. بنابراین، در دراز مدت، می تواند یک سرمایه گذاری بد باشد. از این رو، رودی در نهایت تصمیم می گیرد پروژه را رها کند و به دنبال جایگزین های مختلف می گردد.

 

چگونه یک تحلیل اقتصادی انجام دهیم؟

فرآیند تجزیه و تحلیل اقتصادی در مدیریت کسب و کار شامل مراحل زیر می شود:

  • شناسایی مشکل
  • تعیین اهداف و همچنین تعیین پیامدهای اهداف
  • مطالعه یا یافتن جایگزین برای حل مشکلات با در نظر گرفتن اهداف
  • تبیین نیاز به تجزیه و تحلیل اقتصادی
  • انتخاب روش تحلیل اقتصادی مناسب
  • در نظر گیری عدم قطعیت ها و خطاها و مدیریت آنها
  • محاسبه و مقایسه عملکرد اقتصادی و پیامدها

اقتصاد-درآمد

 

سخن نهایی

تجزیه و تحلیل اقتصادی ابزار مهمی برای کسب و کارها می باشد تا بتوانند فعالیت های خود را با نوسانات، تغییرات و شرایط اقتصادی محیطی تطبیق دهند. بدون تحلیل اقتصادی، یک کسب و کار نمی تواند مدت زیادی به فعالیت خود ادامه دهد. در نتیجه داشتن آگاهی کافی و استخدام افراد خبره برای انجام تحلیل های لازم بر اساس اهداف و معیارهای شرکت امری ضروری است.