دوره ای از مجموعه دوره های ما

اصول تهیه مطالعات PFS و FS براساس فرمت مصوب UNIDO

اصول تهیه مطالعات PFS و FS براساس فرمت مصوب UNIDO چیست؟

1- مطالعات PFS (پیش امکان سنجی)

اولین مرحله در تجزیه و تحلیل پروژه است که ایده و طرح یک پروژه با کلیات طرح بررسی می‌گردد تا مشخص شود فاکتورهای لازم جهت سرمایه‌گذاری را دارد یا نه. در این مرحله معمولا بین کلیه گزینه های ممکن ، مقایسات فنی و اقتصادی مورد تحلیل قرار می گیرد تا در نهایت یک گزینه برای انجام مراحل مطالعات بعدی منتخب گردد.

مطالعات پیش امکان سنجی شامل بررسی تمامی گزینه‌های پروژه، تجزیه و تحلیل و توجیه پذیری طراحی پروژه، نقاط مثبت و منفی ، میزان جذابیت پروژه برای سرمایه‌گذاران و موسسات مالی است. اگر نتایج و بررسی‌های بدست آمده از تاثیرات مالی،اقتصادی و فنی پروژه مثبت باشد، می توان به سراغ گام بعدی یعنی انجام مطالعات امکان سنجی پیش رفت.

فرآیند پیش امکان سنجی

  1. استراتژی ها و دامنه پروژه و یا شرکت
  2. موقعیت بازار و اصول بازاریابی
  3. مواد اولیه و تجهیزات کارخانه
  4. زمین موقعیت مکانی و جغرافیایی پروژه
  5. فناوری ها و تکنولوژی های به کار گرفته شده
  6. هزینه های سازمانی و مخارج کلی
  7. برنامه زمان بندی اجرایی پروژه و بودجه بندی پروژه
  8. منابع انسانی مورد نیاز، به ویژه نیروهای مدیریتی و هزینه های مربوط به حقوق و دستمزد و نیازهای آموزشی آن ها

2- مطالعات FS (امکان سنجی)

پس از انجام مطالعات پیش امکانسنجی بر روی گزینه منتخب که از بین گزینه های اولیه انتخاب شده و دارای بالاترین امکان تحقق پذیری است مطالعات امکانسنجی انجام می گردد. مطالعات امکان سنجی (FS) به زبان ساده‌، سندی است که هدف آن شناسایی‌، کشف و ارزیابی راه حل‌های یک پروژه برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه است. گزارش امکانسنجی یک خروجی مستند از مطالعات است که خلاصه نتایج آنالیز و ارزیابی‌های انجام شده را برای بررسی راه حل پیشنهادی و بررسی گزینه های پروژه به منظور شناسایی اینکه آیا پروژه واقعأ عملي ، مقرون به صرفه و سود آور است یا خیر در اختیار سرمایه گذار قرار می دهد.

انجام یک مطالعه امکان سنجی یکی از فعالیت‌های مهم در فاز آغاز پروژه است. ابزاری است که می تواند مبنا فنی،اقتصادی و مالی را برای تصمیم‌گیری درباره یک پروژه را ارائه دهد.

فرآیند امکان سنجی

  1. آشنایی با طرح و شرکت
  2. بررسی اقتصادی (مطالعات بازار)
  3. مطالعات فنی و براورد امکانات زیر بنایی طرح
  4. برآورد سرمایه گذاری طرح برآرود هزینه های تولید و ارزش فروش سالانه طرح
  5. پیش بینی مالی و نحوه تامین طرح
  6. تعیین شاخص های مالی و اقتصادی طرح

3- مطالعات BP (طرح توجیهی)

طرح توجیهی یا Business Plan گزارشی است که توجیه پذیری یک طرح را در ابعاد مختلف فنی، بازار و امور مالی مورد بررسی قرار می دهد. یک طرح توجیهی شامل مجموعه ای از مطالعات و محاسبات است که پیرامون یک ایده انجام می شود تا امکان انجام آن ایده را مورد سنجش قرار دهد .

یک طرح توجیهی و بیزینس پلن شامل سه بخش فنی، بازار و مالی می باشد که در هر بخش اطلاعات لازم در اختیار افراد قرار می گیرد.

بخش فنی: در این بخش اطلاعاتی در مورد روش تولید ، لوازم و لیست ماشین آلات خط تولید، تعداد پرسنل و غیره در اختیار افراد قرار می گیرد.

بخش بازار: این بخش با بررسی آمار تولید محصول به پیش بینی ظرفیت بازار در کشور می پردازد.

بخش مالی : این بخش به برآورد هزینه های مورد نیاز برای شروع کسب و کار و میزان سود خالص و ناخالص می پردازد.

الگوی گزارش طرح توجیهی کسب ‌و کار

در اینجا خلاصه‌ای از موادی که باید در نگارش این طرح اشاره شود، آورده شده است:

  • خلاصه اجرایی
  • شرح محصول یا خدمات
  • ملاحظات فناوری
  • بازار محصولات یا خدمات
  • استراتژی بازاریابی
  • سازمان و کارکنان
  • برنامه‌ریزی زمانی
  • پیش‌بینی‌های مالی
  • یافته‌ها و توصیه‌ها

در نهایت تهیه طرح توجیهی کسب ‌و کار بخشی از مراحل اولیه هر کسب ‌وکار است. این کار به ‌منظور کشف نقاط قوت و ضعف یک کسب ‌و کار پیشنهادی یا موجود انجام می‌شود و به شناسایی و ارزیابی فرصت‌ها و تهدیدها، منابع موردنیاز پروژه و چشم‌انداز موفقیت کمک کند. این طرح به سوالاتی مانند اینکه آیا شرکت از منابع و فناوری موردنیاز برخوردار است؟ آیا شرکت بازده کافی از سرمایه خود را دریافت خواهد کرد؟ و… پاسخ می‌دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره برگزاری دوره با ما در تماس باشید.

تلفن

03136283089
09136943455

پست الکترونیک

 Aeaecorporation@gmail.com

اینستاگرام

aeaecorp@