خدمتی از مجموعه خدمات ما

توجیه اقتصادی پروژه
مطالعات و تحقیقات بازار

توجیه اقتصادی یا طرح توجیهی چیست؟

توجیه اقتصادی یا طرح توجیهی به معنای بررسی و تجزیه و تحلیل شانس موفقیت یک پروژه یا کسب ‌وکار است. به عبارت دیگر می‌توان گفت هدف از مطالعات امکان سنجی، تعیین میزان امکان‌پذیری و اجرایی بودن یک پروژه و ثمربخشی آن است.

این مطالعات توسط شخص دیگری خارج از مجموعه سرمایه‌گذاران و شرکای پروژه صورت می‌گیرد چرا که در مواجهه با فرصت‌های سرمایه‌گذاری، بسیاری از سرمایه‌داران ممکن است به شکلی ‏خوش‌بینانه و فقط روی مزیت‌ها یا نقاط مثبت متمرکز شوند

شرکت تحلیل اقتصاد آریا با انجام مطالعات امکان‌سنجی و تهیه طرح‌های توجیهی این امکان را فراهم می‌کند که تمام جوانب ‏مثبت و منفی پروژه یا موقعیت سرمایه‌گذاری سنجیده و عوامل موثر بر پروژه را مورد بررسی قرار دهد و نقاط قوت و ضعف آن مورد بازنگری، در نهایت توجیه‌پذیری سرمایه‌گذاری، ‏برآورد می‌شود

تحقیقات بازار (market research) چیست؟

به فرایند جمع‌آوری، تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها و اطلاعات در خصوص بازار، مشتریان بالقوه، محصولات و خدمات و تاثیر آنها در بازار گفته می‌شود. در واقع تحقیقات بازار با بررسی رفتار بازار و مشتریان تلاش می‌کند تا درک درست و عمیقی از نیازها، اندازه و سهم بازار را در اختیار کسب‌وکارها قرار دهد.

هدف اصلی تحقیقات بازار ارزیابی قابلیت‌ها و پتانسیل خدمات و محصولات در بازار هدف است. این امر به شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک می‌کند تا بازار هدف امیدوارکننده‌ای را کشف کرده و نیازهای پیدا و پنهان مشتریان را درک کنند

کاربرد طرح امکان سنجی و توجیهی

  1. آگاهی بیشتر سرمایه گذار
  2. ارائه به ارگان ها و سازمان ها
  3. ارائه به بانک‌ها و مجموعه‎ های مالی برای اخذ تسهیلات

در طرح توجیهی چه اقداماتی انجام می شود؟

ذر توجیه اقتصادی پروژه (مطالعات و تحقیقات بازار) فعالیت هایی صورت می گیرد که لیست آن ها در ادامه آمده است:

1- بررسی وضع موجود بازار

  • بررسی وضعیت مصرف یا میزان استفاده از محصول (پروژه) در گذشته و حال
  • بررسی وضعیت عرضه محصول (پروژه) در گذشته و حال
  • بررسی حجم واردات و صادرات در بازار محصول (پروژه)
  • نوع ساختار حاکم بر بازار

2- بررسی ظرفیت بازار

  • تعیین ظرفیت بهینه
  • بررسی میزان سرمایه گذاری و تحولات قیمت
  • اندازه گیری سهم بازار فعلی و تخمین سهم بازار آتی

3- بررسی متقاضیان و مشتریان عمده بازار بر اساس داده های موجود

  • نیازسنجی و طبقه بندی نیازهای اساسی و عملکردی مشتریان
  • اندازه گیری عوامل موثر بر تقاضا و پذیرش محصول
  • بررسی وفاداری مصرف کنندگان به محصول (در صورت وجود اطلاعات لازم)
  • پیش بینی تقاضای آتی بر اساس مدل های اقتصادسنجی

4- برررسی رقبای بازار

  • میزان عرضه، تنوع محصول رقبا و مقایسه با محصول (پروژه) مورد مطالعه
  • مزایای رقابتی و قیمت محصول (پروژه) رقبا
  • تحلیل دلایل موفقیت و عدم موفقیت

5- توجیه فنی پروژه (تحلیل swot)

  • تجزیه و تحلیل محیط های داخلی و خارجی با استفاده از تحلیل SWOT
  • تدوین اهداف و استراتژی های بازاریابی

6- تدوین تکنیک های بازاریابی

  • بررسی کانال های فروش
    • تجزیه و تحلیل فروش و پیش بینی فروش
    • طبقه بندی انواع مشتریان و تکنیک های فروش به آنها
  • بررسی کانال های توزیع
    • معرفی توزیع کنندگان محصولات کمک بازرسی و ضریب اهمیت هر یک از کانال های توزیع
    • حجم محصولات قرارگرفته در کانال توزیع
    • قدرت توزیع کنندگان محصول در بازار
    • نحوه ترغیب توزیع کنندگان برای فروش بیشتر
  • تهیه برنامه کاری شرکت شامل جایگاه فعلی، اهداف، فعالیت ها، مسئولیت ها و زمان شروع و پایان کار
  • مصاحبه با خبرگان و جمع آوری ایده های سرمایه گذاری
  • جمع بندی فرصت های سرمایه گذاری پیشنهادی و تدقیق کلیات فضایی-عملکردی طرح­ها