بازاریابی

– مطالعات بازار چیست؟

تحقیقات بازار یا Market Research اصطلاحی است که به روند جمع‌آوری اطلاعات در مورد مخاطبان هدف و بازار هدف اشاره دارد. نقش اصلی تحقیقات بازار این است که به یک شرکت یا یک سازمان کسب‌وکار با نمایش عمیق از مشتریان یا مصرف‌کنندگان به‌منظور برآوردن نیازهای خود بهتر کمک کند. این فرآیند از تحقیقات بازار قادر به رقابت با بازیکنان دیگر در همان صنعت است و به تجزیه و تحلیل چیزهایی مانند اندازه بازار، رقابت و نیازهای بازار کمک می‌کند.

ادامه مطلب

– فاکتورهایی که در مطالعات بازار بررسی می‌‌شوند.

  1. روند در بازار
  2. تقسیم بندی بازار
  3. اطلاعات موجود
  4. تجزیه و تحلیل
  5. اثربخشی بازاریابی

یکی از بزرگ‌ترین مزایای انجام تحقیقات بازار این است که شما را قادر به پیدا کردن فرصت‌های مختلف در بازار کرده و امکان بهره‌برداری از آنها را به‌طور موثر فراهم می‌کند. به‌عنوان مثال، ممکن است یافتن اینکه آیا محصولتان مناسب مخاطبان هست یا نه و اگر نیست، تحقیقات بازار به شناسایی مخاطبان مناسب کمک می‌کند. تشویق ارتباطات، تحقیقات بازار به شما برای پیدا کردن بهترین راه برای برقراری ارتباط با مشتریان کمک می‌کند.

ادامه مطلب

– تحقیقات بازار چیست و چطور انجامش دهیم؟

تحقیقات بازار از کارهای ساده شروع شده و به مراحل پیشرفته‌تری منتهی می‌شود. برای مثال زمانی که شما راجع به قیمت و کیفیت محصول رقبای خود پرس و جو می‌کنید، به طور مداوم از مشتریان خود می‌پرسید که چه نظری راجع به محصولات و خدمات شما دارند و یا نقاط ضعف و قدرت محصول و خدمات خود را از نگاه آن‌ها می‌پرسید، شما در حال انجام تحقیقات بازار هستید. شما با استفاده از این داده‌ها و اطلاعات تصمیم گیری‌های بعدی شرکت و کسب و کار خود را انجام میدهید.

ادامه مطلب

محیط وعوامل داخلی و خارجی تأثیرگذار در بازاریابی

عوامل داخلی و خارجی بسیاری بر فعالیت‌های بازاریابی شرکت‌ها تأثیرگذارند. برخی از این عوامل تحت کنترل شرکت‌ها است؛ اما کسب‌وکارها روی بیشتر این فاکتورها کنترلی ندارند و به‌منظور اجتناب از تأثیرپذیری عوامل مخرب، باید سازمان خود را تطبیق دهند. این عوامل خارجی و داخلی با یکدیگر جمع شده و محیط بازاریابی (marketing environment) مشخصی را برای انجام فعالیت‌های تجاری سازمان‌ها ایجاد می‌کنند.

کسب و کارها برای اینکه بتوانند فعالیت‌های خود را ادامه دهند باید این عوامل داخلی و خارجی را به خوبی شناسایی کنند و تاثیر آنها را تا جای ممکن به کنترل خود دربیاورند.

ادامه مطلب

– بازاریابی و توسعه اقتصادی

بازاریابی عبارتست از: فرآیند تمرکز منابع سازمانی بر فرصت های محیطی که در سطح جهان می تواند مورد استفاده قرار گیرد. نقش بازاریابی (شناسایی نیازها و خواسته های مردم و تمرکز فعالیت های سازمانی و فردی برای پاسخگویی به این نیازها و خواسته ها) در کشورهای ثروتمند و فقیر یکسان می باشد. برای مثال، جستجو برای یافتن منابع جایگزین انرژی مانند قدرت باد و خورشید به دو دلیل از اهمیت زیادی برخوردار است که عبارتند از: فقدان ذخایر ذغال سنگ در تعداد زیادی از کشورها و این نگرانی که وابستگی زیاد به سوخت های فسیلی منجر به گرم شدن کره ی زمین خواهد شد. این نگرانی موجب توسعه سیستم های روشنایی خورشیدی در « گابرن » پایتخت بوتسوانا گردید تا به حدود ۴۰ درصد از نیاز های هزاران خانواده خاتمه دهد.

ادامه مطلب