توجیه اقتصادی یا طرح توجیهی چیست؟
توجیه اقتصادی یا طرح توجیهی به معنای بررسی و تجزیه و تحلیل شانس موفقیت یک پروژه یا کسب وکار است. به عبارت دیگر میتوان گفت هدف از مطالعات امکان سنجی، تعیین میزان امکانپذیری و اجرایی بودن یک پروژه و ثمربخشی آن است.
این مطالعات توسط شخص دیگری خارج از مجموعه سرمایهگذاران و شرکای پروژه صورت میگیرد چرا که در مواجهه با فرصتهای سرمایهگذاری، بسیاری از سرمایهداران ممکن است به شکلی خوشبینانه و فقط روی مزیتها یا نقاط مثبت متمرکز شوند
شرکت تحلیل اقتصاد آریا با انجام مطالعات امکانسنجی و تهیه طرحهای توجیهی این امکان را فراهم میکند که تمام جوانب مثبت و منفی پروژه یا موقعیت سرمایهگذاری سنجیده و عوامل موثر بر پروژه را مورد بررسی قرار دهد و نقاط قوت و ضعف آن مورد بازنگری، در نهایت توجیهپذیری سرمایهگذاری، برآورد میشود
تحقیقات بازار (market research) چیست؟
به فرایند جمعآوری، تجزیه و تحلیل دادهها و اطلاعات در خصوص بازار، مشتریان بالقوه، محصولات و خدمات و تاثیر آنها در بازار گفته میشود. در واقع تحقیقات بازار با بررسی رفتار بازار و مشتریان تلاش میکند تا درک درست و عمیقی از نیازها، اندازه و سهم بازار را در اختیار کسبوکارها قرار دهد.
هدف اصلی تحقیقات بازار ارزیابی قابلیتها و پتانسیل خدمات و محصولات در بازار هدف است. این امر به شرکتها و سازمانها کمک میکند تا بازار هدف امیدوارکنندهای را کشف کرده و نیازهای پیدا و پنهان مشتریان را درک کنند
کاربرد طرح امکان سنجی و توجیهی
- آگاهی بیشتر سرمایه گذار
- ارائه به ارگان ها و سازمان ها
- ارائه به بانکها و مجموعه های مالی برای اخذ تسهیلات
در طرح توجیهی چه اقداماتی انجام می شود؟
ذر توجیه اقتصادی پروژه (مطالعات و تحقیقات بازار) فعالیت هایی صورت می گیرد که لیست آن ها در ادامه آمده است:
1- بررسی وضع موجود بازار
- بررسی وضعیت مصرف یا میزان استفاده از محصول (پروژه) در گذشته و حال
- بررسی وضعیت عرضه محصول (پروژه) در گذشته و حال
- بررسی حجم واردات و صادرات در بازار محصول (پروژه)
- نوع ساختار حاکم بر بازار
2- بررسی ظرفیت بازار
- تعیین ظرفیت بهینه
- بررسی میزان سرمایه گذاری و تحولات قیمت
- اندازه گیری سهم بازار فعلی و تخمین سهم بازار آتی
3- بررسی متقاضیان و مشتریان عمده بازار بر اساس داده های موجود
- نیازسنجی و طبقه بندی نیازهای اساسی و عملکردی مشتریان
- اندازه گیری عوامل موثر بر تقاضا و پذیرش محصول
- بررسی وفاداری مصرف کنندگان به محصول (در صورت وجود اطلاعات لازم)
- پیش بینی تقاضای آتی بر اساس مدل های اقتصادسنجی
4- برررسی رقبای بازار
- میزان عرضه، تنوع محصول رقبا و مقایسه با محصول (پروژه) مورد مطالعه
- مزایای رقابتی و قیمت محصول (پروژه) رقبا
- تحلیل دلایل موفقیت و عدم موفقیت
5- توجیه فنی پروژه (تحلیل swot)
- تجزیه و تحلیل محیط های داخلی و خارجی با استفاده از تحلیل SWOT
- تدوین اهداف و استراتژی های بازاریابی
6- تدوین تکنیک های بازاریابی
- بررسی کانال های فروش
- تجزیه و تحلیل فروش و پیش بینی فروش
- طبقه بندی انواع مشتریان و تکنیک های فروش به آنها
- بررسی کانال های توزیع
- معرفی توزیع کنندگان محصولات کمک بازرسی و ضریب اهمیت هر یک از کانال های توزیع
- حجم محصولات قرارگرفته در کانال توزیع
- قدرت توزیع کنندگان محصول در بازار
- نحوه ترغیب توزیع کنندگان برای فروش بیشتر
- تهیه برنامه کاری شرکت شامل جایگاه فعلی، اهداف، فعالیت ها، مسئولیت ها و زمان شروع و پایان کار
- مصاحبه با خبرگان و جمع آوری ایده های سرمایه گذاری
- جمع بندی فرصت های سرمایه گذاری پیشنهادی و تدقیق کلیات فضایی-عملکردی طرحها