ارزیابی‌ اقتصادی و اجتماعی‌ طرح هاي بهسازی و نوسازی بافت‌ های فرسوده سنتی‌ شهری

چکیده

وجه‌ اشتراك غالب‌ شهرهاي ایرانی،‌ دیرینه‌ کهن‌ آنهاست‌ منهاي شهرهاي جدید الاحـداث و شهرك هاي اقماري نو بنیان که‌ با رعایت‌ سیاست هاي عمومی‌ شهرسازي کشور در چندساله‌ اخیـر و عموماً به‌ جهت‌ سرریز جمعیتی‌ شهرهاي قبلی‌ پدید آمدنـد، اغلـب‌ شـهرهاي ایرانـی‌ تـاریخی‌ هستند. در این‌ مقاله‌ به‌ ارزیـابی‌ اقتصـادي و اجتمـاعی‌ طرح هـاي بهسـازي و نوسـازي بافـت هاي فرسوده سنتی‌ شهري پرداخته‌ می شود. روش پژوهش‌ حاضر از نوع سنجش‌ و ارزیـابی‌ مـی‌باشـد. بـا توجـه‌ بـه‌ موضـوع پژوهش‌، با مطالعه‌ مبانی‌ نظري معیارها و شاخص ‌هاي مـوثر بـر بهسـازي و نوسـازي بافـت هاي فرسوده سنتی‌ شهري بازار تهران با رویکرد مشارکتی‌ استخراج شده اسـت‌ و سـپس‌ ایـن‌ معیارهـا در یـک‌ مدل سنجش‌ بنا به‌ موارد مذکور امکانات و محدودیت‌هاي پژوهش‌، وضـعیت‌ نمونـه‌ مـوردي و اهداف طرح مصوب و پژوهش‌ پالایش‌ دسته‌ بندي شدند. در ایـن‌ پـژوهش‌ بـراي ارزشـگذاري شاخص ها، در سوالات پرسشنامه‌ها از ساکنان و مسئولین‌ خواسته‌ شد که‌ مطـابق‌ طیـف‌ لیکرت، فاکتورها و عوامل‌ آنها را از رده ي خیلی‌ بد تا خیلی‌ خوب ارزشگذاري کنند. براي ایـن‌ منظـور سؤالات در قالب‌ فرمی‌ منطبق‌ بر این‌ طیف‌ طراحی‌ و در اختیار آنها قرار گرفت‌. نتایج‌ ارزیابی‌ نشان داد به‌ ترتیب‌ مقایسه‌ اهداف و مقاصد اعلام شده در طرح مصوب با اسـتانداردهاي جهـانی‌، مقایسـه‌ اهداف طرح مصوب با وضع‌ موجود محله‌، ارزیابی‌ طرح از دیدگاه ساکنان محله‌، ارزیابی‌ طـرح از دیدگاه مدیران و مسئولین‌ شهري و ارزیابی‌ میزان موفقیت‌ طرح در جلـب‌ مشـارکت‌ مردمـی‌ اولویت‌ بندي شده است.

واژه هاي کلیدي: طرح هاي بهسازي، نوسازي، بافت‌هاي فرسوده، سنتی‌.

مقدمه‌

در اینکه شهر پدیده ای، تاریخی است تردیدی وجود ندارد چنین پدیده ای نمی تواند از پیشینه خود جدا شود از این رو در رشد و توسعه فضایی-کالبدی توجه به ویژگی های بومی ضروری است. بخش چشمگیری از تاریخ و فرهنگ شهر در کالبد آن تجلی می یابد که نشان دهنده ارزشها، باورها، اعتقادات، هنرها، توان فنی و ساختار اجتماعی-اقتصادی و سیاسی نسل های گذشته است. بافت های سنتی به همراه عناصر و فضاهای شهری درون خود مانند شبکه معابر، بازارها، مساجد و کاروانسراها و غیره علاوه بر شکل فیزیکی و خصوصیات کالبدی، ارزش های فرهنگی اجتماعی و تاریخی ویژه ای را نیز در خود نهفته دارند. تحولات زندگی شهر نشینی چند دهه اخیر بافت های سنتی را با مشکلاتی در ابعاد مدیریتی، اقتصادی، اجتماعی، کالبدی، تأسیسات و تجهیزات شهری و سایر امکانات شهری مواجه ساخته است، که همه این عوامل دست به دست هم داده و زمینه مناسبی را برای فرسودگی این بافت های بـا ارزش و تاریخی فراهم نموده است مطالعات گوناگون در نواحی کهن و سنتی شهرها در ایران نشان می دهد که نحوه برخورد با این نواحی عمدتاً مبتنی بر حفظ و مرمت تک بناهای با ارزش بوده است و کمتر به برنامه ریزی مشخص برای باز زنده سازی و باز گرداندن زندگی اجتماعی-اقتصادی و فرهنگی این نواحی اندیشیده شده است. در حالیکه بهسازی و نوسازی فضاهای زیستی فقط ساخت و سازهای فیزیکی و کالبدی شهر، بافت های تاریخی و سنتی را در برنمی گیرد بلکه بهسازی و نوسازی شهری، بهسازی ساختار، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، اداری و فرهنگی شهر و همچنین بافت های جدید خود رو و غیر رسمی و به طور خلاصه بافت های مشکل زای شهری را شامل می شود و در نواحی مختلف جغرافیایی با توجه به ویژگی های محیطی گوناگون اقدامات خاص آن باید انجام گیرد در نتیجه میتوان گفت رکود و فرسودگی در بخش های مرکزی شهری با بافت های سنتی ناشی از فقر و محرومیت اجتماعی است که با بهبود آن، شرایط توسعه و تکامل مهیا خواهد شد.

با پیدایش انقلاب صنعتی تغییرات بنیادین و همه جانبه ای بر کالبد شهرها مستولی گردید. در این راستا نظام ساختاری شهرهای سنتی ما نیز با کمی تأخیر نسبت به کشورهای صنعتی، دستخوش تحولات چشمگیری شد و ویژگی های ارزشمند نظام محله ای خویش را در جدالی نابرابر بین سنتی شدن و مدرن از دست داد. اصولاً بافت قدیمی و فرسوده، بافتی می باشد که در فرآیند زمانی طولانی شکل گرفته و تکوین یافته و امروز در محاصره تکنولوژی عصر حاضر گرفتار گردیده است. چنانچه این بافت در گذشته به مقتضای زمان، دارای عملکردهای منطقی و سلسله مراتبی بوده ولی امروزه از لحاظ ساختاری و عملکردی دچار کمبودهایی شده و آنگونه که باید و شاید نمیتواند جوابگوی نیاز ساکنین خود باشد. به دنبال حاد شدن مشکلات نواحی قدیمی شهر بخصوص نواحی مرکزی شهرها که ابعاد مختلف زندگی شهری را تحت تأثیر قرار داده اند دولت ها توجه ویژه ای را نسبت به نواحی قدیمی شهرها مبذول داشته اند. امروزه در نظام های برنامه ریزی به ویژه در کشورهای دموکراتیک، مشارکت به عنوان یکی از اصیل ترین و مقبولترین رویکردها جهت رسیدن به اهداف و برنامه ریزی پذیرفته شده است چرا که تجربه اجرای تفکرات اقتدارگرایانه این نکته را به اثبات رسانده که طی کردن موفق مسیر فرآیند برنامه ریزی بدون دخالت و در نظر گرفتن نقش همه بهره وران آن امکان پذیر نخواهد بود.

به نظر میرسد در بافت های فرسوده سنتی با توجه به وسعت دامنه و شدت مسائل گریبانگیر این بافت ها کارآمدترین رویکردی که بتوان برای مواجهه با کاستی ها و نارسائی ها اتخاذ نمود، رویکرد مشارکتی باشد. به این ترتیب میتوان با استفاده از الگوهای توانمند سازی و مشارکت جمعی از نیروی همه بهره وران در جهت ساماندهی و تجدید ساختار بافت های مذکور بهره جست. لذا این پژوهش با تبیین اهمیت موضوع مشارکت در طرح های بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده سنتی شهری سعی در ارزیابی اینگونه طرح ها با هدف شناسایی و رفع موانع و مشکلات آنان و ارائه راهکارهایی جهت اجرای بهتر این طرح ها خواهد پرداخت.

بیان مسئله

ضرورت انجام این تحقیق را میتوان از دیدگاه های مختلف بررسی کرد. از آنجایی که اغلب در نواحی سنتی و بافت های سنتی فرسوده شهری زیر ساخت ها و تأسیسات زیربنایی به صورت ابتدایی، ناقص و محدود موجود می باشد و از طرف دیگر محیط کالبدی نامناسب این بافت ها و آثار اجتماعی و فرهنگی آن منجر به، آسیب های اجتماعی می شود، وجود برنامه ریزی پویا جهت بهسازی ساماندهی و نگهداری چنین محلاتی جهت رسیدن به سطح مناسبی از زیست برای ساکنین ضروری می نماید از بعد کالبدی نوع سازه ها در محله ی بازار بزرگ تهران عمدتاً سنتی و ناپایدار بوده و همچنین محله دارای فرسودگی ذهنی است و افراد خارج از محله دید و ذهنیت نامساعدی نسبت به این محله دارند. با توجه به عدم توان اقتصادی و مالی بخش دولتی و عمومی برای سرمایه گذاری و مداخله فراگیر و مستقیم در بافت فرسوده سنتی و به منظور خود اتکایی و خود ترمیمی کالبد سنتی ایــن بافت، باید مبنا و اساس طرح بر مشارکت موثر بخش مردمی ساکنان بافت بخش دولتی و سرمایه گذار متکی باشد. مشارکت بخش خصوصی و مشارکت مردمی در سرمایه گذاری و اجرای این طرح با هدایت، حمایت و نظارت ارگان دولتی و عمومی شـاه کلید احیا در این بافت به شمار میرود بنابراین با مشارکت دادن خود مردم محله در بهبود وضعیت زیستی محل سکونتشان و مشارکت بخش خصوصی سرمایه گذار می توان از مشکلات محیطی محله کم کرد. لذا این پژوهش در راستای اهداف فوق انجام میشود.

نقشه محدوده بازار تهران

بازار تهران

روش پژوهش

روش پژوهش حاضر از نوع سنجش و ارزیابی میباشد با توجه به موضوع پژوهش، با مطالعه مبانی نظری معیارها و شاخصهای موثر بر بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده شهری شده با رویکرد مشارکتی استخراج شـ این معیارها در یک مدل سنجش بنا به موارد و سپس مذکور امکانات و محدودیت های پژوهش وضعیت نمونه موردی و اهداف طرح مصوب و پژوهش پالایش و دسته بندی شدند برای بررسی دقیق و تحلیل نتایج حاصله از پرسش نامه از روشهای مختلفی استفاده میشود در این پژوهش برای ارزشگذاری شاخصها، در سوالات پرسشنامه ها از ساکنان و مسئولین خواسته شد که مطابق طیف لیکرت فاکتورها و عوامل آنها را از رده ی خیلی بد تا خیلی خوب ارزشگذاری کنند برای این منظور سوالات در قالب فرمی منطبق بر این طیف طراحی و در اختیار آنها قرار گرفت.

جدول ارزشگذاری شاخص ها به روش لیکرت

طیف ارزیابی شاخص هاخیلی خوب / خیلی زیاد / کاملا موافقخوب / زیاد / موافقمتوسط / نظری ندارمضعیف / کم / مخالفخیلی ضعیف / خیلی کم / کاملا مخالف
وزن طیف54321
حدود میانگین وزنی5 / 4.214.2 / 3.413.4 / 2.612.6 / 1.811.8 / 1

در این پژوهش از روش آلفای کرونباخ که شایعتر از روش های دیگر است، برای تحلیل پایایی پرسشنامه ها استفاده شد، که مقدار این ضریب برای پرسشنامه مردم برابر با  0.77 و برای پرسشنامه مسئولین برابر با 0.74 می باشد.

یافته های پژوهش

بررسی و ارزیابی طرح بهسازی و نوسازی مشارکتی مصوب محله

همانطور که در فصل اول بیان گردید هدف اصلی این پژوهش ارزیابی طرح بهسازی و نوسازی مشارکتی محله ی بازار بزرگ تهران به منظور سنجش میزان موفقیت این طرح در بهبود وضعیت محله و کیفیت زندگی ساکنان آن از زمان اجرا تاکنون می باشد. بدین منظور فرآیند بررسی و ارزیابی طرح بهسازی و نوسازی مصوب محله مطابق با نمودار می باشد:

 

نمودار مراحل ارزیابی طرح بهسازی و نوسازی مشارکتی مصوب محله

مطابق با نمودار فوق، هر یک از مراحل ارزیابی در ادامه به تفصیل مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در نهایت به ارزیابی میزان موفقیت و اثرگذاری طرح پرداخته می شود. برای شناخت و طبقه بندی اهداف کلی و جزئی اعلام شده طرح مصوب محله و برای اینکه بتوان در مراحل بعدی اهداف، طرح را با استانداردهای طرح های بهسازی و نوسازی مشارکتی و وضع موجود محله مقایسه کرد باید، ابتدا اهداف طرح را به درستی شناخت و دسته بندی کرد. برای این منظور اهداف کلی و جزئی طرح بهسازی و نوسازی مشارکتی محله ی بازار بزرگ تهران مطابق با جدول دسته بندی می شود.

دسته بندی اهداف طرح بهسازی و نوسازی مشارکتی مصوب محله

 

هدف اصلی

-احیاء و باز زنده سازی بافت قدیم و فرسوده

-مطلوب سازی بافت از طریق بهبود وضعیت مسکن، محیط زیست، بهداشت و خدمات

-تقویت دسترسی ها

-بالا بردن کیفیت زندگی

هدف اقتصادی-تقویت بنیه اقتصادی در ارتباط با نقش ویژه محدوده در منطقه شهریهدف اجتماعی-تداوم زندگی اجتماعی در بافتهدف فرهنگی-حفظ ارزش های فرهنگی و بومی بافت

بر اساس مقایسه اهداف طرح با استانداردهای جهانی مشخص گردید که اکثر اهداف طرح بهسازی و نوسازی مشارکتی محله ی بازار بزرگ تهران بر اساس استانداردهای جهانی تدوین شده اند و مواردی مانند: تدوین طرح های انعطاف پذیر، بهبود شرایط اجتماعی-فرهنگی و اقتصادی ساکنان از طریق آموزش و توانمندسازی و وضعیت مالکیت بناها، در نظر گرفته نشده اند.

مقایسه اهداف طرح مصوب با وضع موجود محله

برای این منظور، اهداف طرح که دسته بندی شدند مورد بررسی قرار گرفته و معیارها و شاخص های مربوط به هر هدف مطابق با جدول، دسته بندی شده و سپس میزان این معیارها و شاخص ها با وضع موجود محله و مطابق با جداول، مورد سنجش قرار گرفته و ارزشگذاری شدند. به این صورت نتایج عملی طرح از زمان اجرا تاکنون، با شاخص ها سنجیده شده و میزان موفقیت طرح مورد ارزیابی قرار گرفت.

مقایسه اهداف طرح با وضع موجود محله

ردیف

اهداف اصلی طرح مصوبمعیارها و شاخص هاارزشوضعیتارزش کلیوضعیت کلی
1احیاء و باز زنده سازی بافت سنتی و فرسودهوضعیت کالبد و ساختار شهری2.42.3ضعیف2.41ضعیف
درجه فرسودگی بافت2.18
2مطلوب سازی بافت از طریق بهبود وضعیت مسکن، محیط زیست، بهداشت و خدماتشاخص های مسکن2.622.23ضعیف
شاخص های زیست محیطی2.1
امکانات و خدمات1.97
3تقویت دسترسی هاوضعیت شبکه معابر2.011.88ضعیف
کیفیت دسترسی به نیازهای روزمره1.8
کیفیت دسترسی به حمل و نقل عمومی1.82
4بالا بردن کیفیت زندگیشاخص های کیفیت زندگی2.682.68متوسط
5تقویت بنیه اقتصادی درارتباط با نقش ویژه ی محدوده درمنطقه ی شهریتوسعه یافتگی اقتصادی2.52.25ضعیف
شاخص های اقتصادی2
6تدوام زندگی اجتماعی و اجتماعی در بافتتوسعه یافتگی فردی و اجتماعی2.723.16متوسط
شاخص های اجتماعی- فرهنگی

3.6

با توجه به نتایج جدول وضعیت دستیابی به اهداف طرح از زمان اجرا تا کنون، ضعیف ارزیابی می شود.

ارزیابی طرح از دیدگاه ساکنان محله

به منظور آگاهی از دیدگاه ساکنان راجع به روند اجرا و اثرگذاری طرح بهسازی مصوب محله از زمان اجرا تاکنون، از آنان در این زمینه پرسش شد. ارزیابی ساکنان از روند اجرا و اثر گذاری طرح بهسازی محله مطابق با مقیاس لیکرت، متوسط می باشد.

ارزیابی طرح بهسازی محله از دید ساکنان

فاکتورهای موثرفراوانی داده هامیانگینمیانگین کل
خیلی خوبخوبمتوسطضعیفخیلی ضعیفوزنیطیف لیکرتوزنیطیف لیکرت
ارزیابی طرح بهسازی و نوسازی محلهروند اجرای طرح بهسازی محله026468992.52ضعیف2.85متوسط
میزان موفقیت طرح در بهبود کیفیت مسکن در محله532596682.76متوسط
میزان موفقیت طرح در بهبود وضعیت بهداشتی محله2176073182.48ضعیف
میزان موفقیت طرح در بهبود وضعیت اقتصادی محله2176073182.48ضعیف
میزان موفقیت طرح در بالابردن امنیت و آسایش محله4477432132.98متوسط
میزان موفقیت طرح در بالا بردن شان و منزلت محله172583543.18متوسط
میزان رضایت از روند نوسازی ملک9754215293.12متوسط
فعالیت دفتر احیای محله61062315203.37متوسط

ارزیابی طرح از دیدگاه مدیران و مسئولین شهری

به منظور آگاهی از دیدگاه مدیران و مسئولین شهری راجع به روند اجرا و اثرگذاری طرح بهسازی مصوب محله از زمان اجرا تاکنون از ده نفر از آنان که در جریان روند پروژه های مربوط به محله بودند پرسش شد. ارزیابی مدیران و مسئولین شهری از روند اجرا و اثرگذاری طرح بهسازی محله مطابق با مقیاس لیکرت، متوسط می باشد.

ارزیابی طرح بهسازی محله از دیدگاه مسئولین

فاکتور های موثرفراوانی داده هامیانگینمیانگین کل
خیلی خوبخوبمتوسطضعیفخیلی ضعیفوزنیطیف لیکتوزنیطیف لیکت
ارزیابی طرح بهسازی و نوسازی محلهروند اجرای طرح بهسازی محله012612.3ضعیف2.79متوسط
نقش اجرای سیاست های تشویقی مانند (عدم دریافت عوارض، هزینه نظارت و صدور نقشه رایگان) در افزایش تمایل ساکنان به نوسازی153103.6خوب
میزان پروانه های تجمیعی صادره از زمان اجرای طرح تاکنون013512.4ضعیف
نقش اجرای طرح در بهبود کیفیت مسکن در محله025302.9متوسط
نقش اجرای طرح در بهبود وضعیت بهداشتی محله043303.1متوسط
نقش اجرای طرح در بهبود وضعیت اقتصادی محله013512.4ضعیف
نقش اجرای طرح در بالابردن امنیت و آسایش محله032532.8متوسط
نقش اجرای طرح در بالابردن شان و منزلت محله032502.8متوسط
میزان رضایت از نتایج حاصل از طرح023322.5ضعیف
فعالیت دفتر احیای محله026203متوسط
میزان موفقیت رویکرد مشارکتی در طرح بهسازی و نوسازی محله114402.9متوسط

 

ارزیابی میزان موفقیت طرح در جلب مشارکت مردمی

برای ارزیابی مشارکت مردم در طرح بهسازی محله هم از مردم و هم از مسئولین در این زمینه پرسش شد که نتایج آن به تفصیل خواهد آمد.

میزان تمایل ساکنان به مشارکت در طرح و زمینه های مشارکت

به منظور بررسی این شاخص در محله سوالاتی از مردم پرسیده شد که بارزترین آنها این سوال بود که ” آیا مایلید در اجرای طرح بهسازی محله تان همکاری و مشارکت داشته باشید؟ ” و مشاهده گردید که ۶۷/۶ درصد از ساکنین مایل به همکاری می باشند و ۳۲/۴ درصد از اهالی نیز مایل به مشارکت نمی باشند. همچنین از ساکنان در رابطه با زمینه های همکاری و دلایل عدم همکاری در طرح پرسش شد که نتایج آن در جدول نشان داده شده است.

جدول میزان تمایل و زمینه های مشارکت و علل عدم مشارکت مردم در طرح

تمایل به همکاری در طرح بهسازی محلهوضعیتدرصدعلل و زمینه هادرصد
بلی67.6زمینه های همکاریتمامی زمینه ها26.2
زمینه های فرهنگی-اجتماعی38.2
زمینه های فکری26.8
زمینه های اجرایی5.4
زمینه های اقتصادی3.4
خیر32.4دلایل عدم همکاریمشغله و کمبود وقت48.5
عدم آگاهی از طرح ها و نتایج آن18.7
عدم اعتماد به مدیران و مسئولین شهری12.5
مشکلات اقتصادی10.9
تردید در خصوص مفید فایده بودن طرح ها9.4

میزان مشارکت مردم در طرح

برای بررسی میزان مشارکت مردم در طرح مصوب محله، از ده نفر از مسئولین و کارشناسان شهری که در جریان روند پروژه های مربوط به محله بودند پرسش شد، که میزان این شاخص، مطابق با مقیاس لیکرت، ضعیف می باشد.

جدول میزان مشارکت مردم در طرح

میزان مشارکت مردم در طرحشاخصفراوانی داده هامیانگینوضعیت کلی
خیلی خوبخوبمتوسطضعیفخیلی ضعیفمیانگین وزنیطیف لیکرتمیانگین وزنیطیف لیکرت
میزان همکاری و مشارکت مردم در روند اجرای طرح011712.2ضعیف2.52ضعیف
میزان تمایل مردم به نوسازی واحدهای مسکونی133303.2متوسط
میزان سرمایه گذاری مردم در پروژه های محله012612.3ضعیف
میزان پروانه های تجمیعی صادره013512.4ضعیف

همچنین برای اطلاع از زمینه های مشارکت مردم در طرح انگیزه ها و موانع مشارکت مردم، از ده نفر از مسئولین و کارشناسان شهری که در جریان روند پروژه های مربوط به محله بودند پرسش شد، که نتایج حاصله در جدول ارائه شده اند.

جدول زمینه ها، انگیزه ها و موانع مشارکت مردم از دید مسئولین

علل و زمینه هادرصد
زمینه های مشارکتزمینه های فکری8.33
زمینه های فرهنگی-اجتماعی16.66
زمینه های اقتصادی25
زمینه های اجرایی25
تمامی زمینه ها16.66
هیچکدام از زمینه ها8.33
انگیزه مردم از مشارکتعلاقه به محله و بهبود شرایط آن50
داشتن روحیه همکاری
بالا رفتن شأن و منزلت محله14.28
انگیزه های اقتصادی35.71
اعتماد به نتایج طرح
اعتماد به مدیران و مسئولین شهری
دلایل عدم مشارکتعدم تعلق خاطر به محله5
عدم آگاهی از طرح ها و نتایج آن20
مشکلات اقتصادی25
تردید در خصوص مفید فایده بودن طرح ها30
عدم اعتماد به مدیران و مسئولین شهری20
مشغله و کمبود وقت

بر این اساس مشخص می شود که زمینه مشارکت که از الزامات تحقق نوسازی بافت فرسوده سنتی است در این محله به صورت بالقوه وجود دارد و مردم محله تمایل بـالایـی بـه مشارکت در طرح دارند ولی مسئولین میزان مشارکت مردم در طرح را ضعیف ارزیابی کرده اند که این امر حاکی از عدم موفقیت راهکارهای طرح برای جلب مشارکت مردمی می باشد. بنابراین می بایست با مدیریت و برنامه ریزی مناسب زمینه های مشارکت مردم محله را فراهم و افراد را در شرایط مشارکت قرار داد و پتانسیل مشارکتی محله را بالفعل کرد.

 

ارزیابی میزان موفقیت و اثرگذاری طرح

با توجه به موارد بررسی شده، میزان موفقیت و اثرگذاری طرح از زمان اجرا تاکنون مطابق با جدول متوسط ارزیابی می شود با توجه به اینکه طرح هنوز در مراحل اولیه اجرا می باشد، فرصت برگشت و اصلاح مسیر وجود دارد.

جدول ارزیابی میزان موفقیت و اثر گذاری طرح

ارزیابی میزان موفقیت و اثرگذاری طرحعواملارزشوضعیتارزش کلیوضعیت کلی
مقایسه اهداف و مقاصد اعلام شده در طرح مصوب با استانداردهای جهانی3متوسط2.71متوسط
مقایسه اهداف طرح مصوب با وضع موجود محله2.41ضعیف
ارزیابی طرح از دیدگاه ساکنان محله2.85متوسط
ارزیابی طرح از دیدگاه مدیران و مسئولین شهری2.79متوسط
ارزیابی میزان موفقیت طرح در جلب مشارکت مردمی2.52ضعیف

با توجه به ماهیت طرح های بهسازی بافت فرسوده سنتی که از نوع میان مدت و بلند مدت می باشند و از آنجا که تاریخ اجرای این طرح از شهریور ماه سال ۱۳۸۸ بوده و هنوز طرح به طور کامل اجرا نشده است روش ارزیابی از نوع ارزیابی حین اجرای طرح (ارزیابی با رویکرد اصلاح مسیر) می باشد. این نوع ارزیابی به ویژه از آن جهت اهمیت پیدا می کند که به علت باز بودن سیستم های شهری همواره احتمال دخالت نیروهای پیش بینی نشده و تغییر نتایج مورد انتظار وجود دارد همچنین به علت تغییر شرایط و یا عدم دقت برنامه ریزی، ممکن است انتظارات و اهداف طرح تحقق نیابند در چنین شرایطی میتوان از طریق ارزیابی حین اجرای طرح مسائل و مشکلات طرح را شناخت و نسبت به هدایت طرح در راه صحیح آن اقدام نمود. همچنین در صورتی که چنین استنباط گردد که سرمایه گذاری های بعمل آمده، نتایج پیش بینی شده را در بر نخواهد داشت باید ادامه سرمایه گذاری را متوقف نمود. در این صورت “ارزیابی” به منزله ابزار مدیریت داخلی است که فرصت رفع نواقص را به دست می دهد. هدف اصلی ارزیابی حین اجرا کشف این نکته است که یک طرح معین، مطابق رهنمود مقرر اجرا میشود یا خیر. این نوع ارزیابی این امکان را به برنامه ریزان شهری می دهد تا به موقع از بروز مشکلات جلوگیری نموده و برنامه را در جهت دلخواه و متناسب با اهداف سوق دهند.

جمع بندی و نتیجه گیری

برنامه های بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده مانند دیگر مداخلات شهرسازانه که از جنس اجتماعی و فرهنگی نیز هست مستلزم اقدام در فضایی مشارکتی است. در چنین فضایی است که مفهوم مشارکت میتواند نارسایی ها و نقایص مدیریت یک جانبه نگر و آمرانه را مرتفع سازد و تمامی عوامل دخیل و دست اندرکار در امر بافت های فرسوده اعم از ساکنان و نیروهای مردمی دولت و مدیران سرمایه گذاران و تأمین کنندگان منابع مالی و نهایتاً برنامه ریزان و طراحان و مجریان را در فرآیند احیاء و نوسازی بافت همسو نماید و از این طریق از تمامی ظرفیت های عوامل یاد شده به بهترین و مطلوب ترین نحو استفاده شود. مطابق با بررسی های صورت گرفته در محله ی بازار بزرگ تهران این محله از لحاظ جمعیتی از بافتی همگن و اصیل برخوردار می باشد و ساکنان علاقه و دلبستگی شدیدی به محله خود دارند و از روحیه مشارکتی خوبی نیز برخوردار می باشند اما طرح بهسازی مصوب محله نتوانسته است انگیزه ای برای مشارکت در ساکنان محله ایجاد نماید و به بیان دیگر، ویروس نیاز به دســت بـه کار شدن را به جان ساکنان اندازد. با توجه به اینکه اغلب ساکنان فعلی بافت، درآمد محدودی دارند و وام های ارائه شده نیز به تنهایی پاسخگوی نوسازی مقیاس خرد حتی نوسازی تک پلاک توسط آنها نمی باشد و همچنین نمیتوان از آنها انتظار داشت برای احیای بافت به تنهایی اقدام کنند و در این بافت با تمام نارسایی ها و مسائل و مشکلات زندگی کنند، بدین لحاظ، باید راهکارهایی با توجه به شرایط و وضعیت مردم محله ارائه داد که بتوان با استفاده از مشارکت فعال ساکنان، مدیران و مسئولین شهری و سرمایه گذاران برای بهبود وضعیت محله برنامه ریزی کرد که اگر در مراحل تهیه و تدوین طرح نیز از این ظرفیت مشارکتی استفاده میشد و به مردم فرصت بیان مشکلات و ارائه راهکارها نیز داده میشد به طبع مردم در فرآیند اجرای طرح نیز همکاری و مشارکت بیشتری از خود نشان میدادند و در نتیجه اجرای طرح نیز با موفقیت بیشتری همراه میشد. می توان گفت در اکثر طرح های بهسازی و نوسازی بافت فرسوده سنتی در ایران نیت اصلی برنامه ریزان عمدتاً تأمین منافع برنامه ریزان و کارفرمایان است. دامنه مشارکت، تأمین اعتبار مالی طرح ها و نگاه به مشارکت، عموماً به عنوان ابزاری جهت مشروعیت بخشی به طرح ها است. در این طرح ها نظرخواهی از شهروندان صورت نمی گیرد، حق اعتراض به طرح و نظارت شهروندان وجود ندارد و جریان اطلاعات عمدتاً یک سویه است. با توجه به موارد گفته شده میتوان به این نتیجه رسید که آغاز مشارکت فعال مردم از تغییر نگرش مسئولین و کارشناسان شهری حاصل می شود اکثر مسئولین و کارشناسان ما نیاز دارند که مقوله “مشارکت” مجدداً برای آنها تفسیر و تحلیل شود چرا که معتقدند مشارکت مردم باید در دقیقه نود انجام شود زمانی که نود دقیقه را از دست داده ایم.

فصلنامه علمی- پژوهشی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، سال دهم، شماره اول، پیاپی (32)، بهار 1395

نویسنده: آرش ضیاء آبادي

عضو هیأت علمی‌ پژوهشکده بافت‌ و ابنیه‌ و پژوهشگاه وزارت میراث فرهنگی‌ صنایع‌ دستی‌ و گردشگري